Van Dale
Thread poster: Lianne van de Ven
Lianne van de Ven
Lianne van de Ven  Identity Verified
United States
Local time: 10:25
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
Jun 8, 2017

Ik heb net mijn abonnement op Van Dale vernieuwd en ontving een bevestigingsmail met facturatiegegevens. Vreemd genoeg staat facturatie staat niet in de Dikke Van Dale, en ik zou zelf factuurgegevens hebben gebruikt, naar analogie van factuurbedrag of factuurprijs (wat wel in het woordenboek staat). Is er een verschil?

Verder heb ik Stylebot erbij moeten halen om de lettertypen beter op elkaar af te stemmen. Wie komt er nu op het idee om twee totaal verschillende lette
... See more
Ik heb net mijn abonnement op Van Dale vernieuwd en ontving een bevestigingsmail met facturatiegegevens. Vreemd genoeg staat facturatie staat niet in de Dikke Van Dale, en ik zou zelf factuurgegevens hebben gebruikt, naar analogie van factuurbedrag of factuurprijs (wat wel in het woordenboek staat). Is er een verschil?

Verder heb ik Stylebot erbij moeten halen om de lettertypen beter op elkaar af te stemmen. Wie komt er nu op het idee om twee totaal verschillende lettertypen te gebruiken voor de trefwoorden links en de betekenissen rechts? Of ligt dat aan mijn eigen browser? Ik vind het erg storend, alsof je met twee verschillende producten te maken hebt, en het komt niet solide over.
Waarom ook het gigantische verschil in lettergrootte voor het trefwoord?

En verder: krijgt iedereen willekeurige trefwoorden in het zoekveld na het openen of verversen van de pagina? Is dit bedoeld om je woordenschat te vergroten?

Dat was het voor vandaag. Groet!

[Edited at 2017-06-08 17:22 GMT]
Collapse


 
Gerard de Noord
Gerard de Noord  Identity Verified
France
Local time: 15:25
Member (2003)
English to Dutch
+ ...
Facturatie klinkt behoorlijk vooroorlogs Jun 8, 2017

Hallo Lianne,

De Taalunie heeft facturatiegegevens wél:
http://woordenlijst.org/#/?q=facturatiegegevens

Ik zou zelf ook factuurgegevens gebruiken:
http://woordenlijst.org/#/?q=factuurgegevens

Maar factureergegevens mag - van mij - ook:
... See more
Hallo Lianne,

De Taalunie heeft facturatiegegevens wél:
http://woordenlijst.org/#/?q=facturatiegegevens

Ik zou zelf ook factuurgegevens gebruiken:
http://woordenlijst.org/#/?q=factuurgegevens

Maar factureergegevens mag - van mij - ook: om precies aan te geven dat het niet de gegevens op de factuur zijn maar de gegevens om te factureren. Vergelijk "invoice information" en "invoicing information".

Een soepele taal is een levende taal

Woordenlijst.org is tegenwoordig helemaal up-to-date, afgezien van "de record", dat om een duistere reden niet wordt opgenomen, dus ik zou Van Dale uitsluitend gebruiken voor betekenissen.

Dit was het voor deze week,
Gerard
Collapse


 
Lianne van de Ven
Lianne van de Ven  Identity Verified
United States
Local time: 10:25
Member (2008)
English to Dutch
+ ...
TOPIC STARTER
-atie Jun 11, 2017

Bedankt Gerard. Helaas bevatten (vt) die zogenaamde facturatiegegevens niets anders dan mijn naam, adres en telefoonnummer. Ik heb het nog eens nagekeken en gezocht op de uitgang -atie die wel wordt genoemd: "ach­ter­voeg­sel waar­mee van werk­woor­den op -eren zelf­stan­di­ge naam­woor­den wor­den ge­vormd ter aan­dui­ding van het ver­rich­ten van de door het grond­woord be­doel­de han­de­ling: ac­cen­tu­a­tie, ad­mi­ra­tie, ado­ra­tie, adu­la­tie, af­fir­ma­... See more
Bedankt Gerard. Helaas bevatten (vt) die zogenaamde facturatiegegevens niets anders dan mijn naam, adres en telefoonnummer. Ik heb het nog eens nagekeken en gezocht op de uitgang -atie die wel wordt genoemd: "ach­ter­voeg­sel waar­mee van werk­woor­den op -eren zelf­stan­di­ge naam­woor­den wor­den ge­vormd ter aan­dui­ding van het ver­rich­ten van de door het grond­woord be­doel­de han­de­ling: ac­cen­tu­a­tie, ad­mi­ra­tie, ado­ra­tie, adu­la­tie, af­fir­ma­tie, am­pu­ta­tie, an­no­ta­tie, an­nu­la­tie, aus­cul­ta­tie, cal­cu­la­tie, car­bu­ra­tie."

Dus dat is ook weer opgelost.
Collapse


 
Tineke Pockelé
Tineke Pockelé  Identity Verified
Belgium
Local time: 15:25
French to Dutch
+ ...
Naoorlogs Jun 12, 2017

Ik vind 'facturatiegegevens' helemaal niet vooroorlogs klinken, wordt hier courant gebruikt, hoor!
Er werken dus blijkbaar toch ook enkele Belgen bij de firma Van Dale, oef!

En inderdaad, ik krijg de laatste weken ook steeds willekeurige trefwoorden te zien in het zoekveld na het openen of verversen van mijn woordenboek. Dacht dat het aan mijn computer lag, maar niet dus.


 
CafeTran Training (X)
CafeTran Training (X)
Netherlands
Local time: 15:25
Nederlands Jun 12, 2017

Tineke Pockelé wrote:

Er werken dus blijkbaar toch ook enkele Belgen bij de firma Van Dale, oef!


Laten we hopen dat het zo is. Nederlands is groter dan de landsgrenzen van Nederland.


 


There is no moderator assigned specifically to this forum.
To report site rules violations or get help, please contact site staff »


Van Dale






Protemos translation business management system
Create your account in minutes, and start working! 3-month trial for agencies, and free for freelancers!

The system lets you keep client/vendor database, with contacts and rates, manage projects and assign jobs to vendors, issue invoices, track payments, store and manage project files, generate business reports on turnover profit per client/manager etc.

More info »
CafeTran Espresso
You've never met a CAT tool this clever!

Translate faster & easier, using a sophisticated CAT tool built by a translator / developer. Accept jobs from clients who use Trados, MemoQ, Wordfast & major CAT tools. Download and start using CafeTran Espresso -- for free

Buy now! »