Glossary entry (derived from question below)
Feb 6, 2004 17:58
20 yrs ago
English term
fornicate
May offend
English to Swedish
Other
Cinema, Film, TV, Drama
Janet Leigh: "...and we fornicated all night"
Proposed translations
(Swedish)
5 +3 | knullade | lena blondel |
4 +3 | parade oss | Görel Bylund |
5 +1 | älskade | Jerker Thorell (X) |
4 +2 | See http://www.linema.com/hasamlag.html | Sven Petersson |
5 +1 | kopulerade | EKM |
5 +1 | horade//var otuktiga/lösaktiga/ | Mario Marcolin |
4 | synda | Görel Bylund |
4 | had sex | Eva Olsson |
5 -1 | ...vi gjorde det hela natten lång. | Emma Jansson |
Proposed translations
+3
12 mins
Selected
knullade
vi knullade hela natten.....eftersom, du inte frågade efter en "omskrivning" , vilket jag tycker älskade och syndade är. Om Janet Leigh inte har några puritanska omskrivningare av sitt sätt att uttrycka vad hon gjorde hela natten (vilket förvånar mig högeligen om det rör sig om den Janet Leigh, som var gift med Tony Curtis), så ska väl inte översättarens värderingar...etc.
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 18:59:50 (GMT)
--------------------------------------------------
addendum till mitt svar nedan: jag menar förståss att fornicate does NOT allow for guessing till skillnad mot att göra \"det\".
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 18:59:50 (GMT)
--------------------------------------------------
addendum till mitt svar nedan: jag menar förståss att fornicate does NOT allow for guessing till skillnad mot att göra \"det\".
Peer comment(s):
agree |
Görel Bylund
: Hmm, varför inte??
1 min
|
agree |
Sven Petersson
7 mins
|
agree |
Madeleine MacRae Klintebo
55 mins
|
disagree |
Mario Marcolin
: eventuellt, men jag är petig, i så fall skulle de nog ha f****d. "knulla" mycket väl kan varas stötande för någon; "fornicate" är definitivt inte ett stötande ord..
58 mins
|
addendums till mina "agree" nedan. Def. inte "horade", inte heller "parade oss" fast jag gillade förslaget.
|
|
neutral |
Anette Herbert
: horade, samlag mellan ogifta personer eller en gift och en ogift, aldre uttryck
1 hr
|
neutral |
Mattias Kar�n
: jag tror inte jag skulle översätta något annat än "f''''d" eller "screwed" till "knullade". Men det är ju en smaksak... Det är ju tydligt, i alla fall, att kärt barn har många namn... :)
1 hr
|
agree |
hookmv
3 hrs
|
4 KudoZ points awarded for this answer.
Comment: "knulla är ordet med den rätta känslan.
Uttalandet gjordes utan skamkänsla, nästan med stolthet, men det är helt klart att hon inte menade synda eller hora (vilket knappast används av en som fäller ett sådant yttrande).
Para sig är för mig för kliniskt.
Älska kräver mer känslor.
Ha samlag är för neutralt.
God tvåa är för mig 'kopulerade' som liksom knulla är det som görs av två kåta människor. De båda uttrycker att lusten var det som var drivkraften.
Tack alla för en av de mest rikhaltiga, chosefria, linguistiska, civiliserade diskussioner jag upplevt på KudoZ-arenan.
"
4 mins
synda
...vi syndade hela natten...
Kanske? "Bedrev äktenskapsbrott" känns ju inte så väldigt samtida...
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 18:54:08 (GMT)
--------------------------------------------------
Apropå en kommentar nedan ... Jag tycker nog inte alls att \"syndigt\" är negativt! För mig (45+) känns det bara bra! Vid den här åldern slutar man definitivt ha ångest inför normala känsloyttringar. Well, ungdomar, don\'t despair!! Livet slutar inte vid 30.
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 19:16:54 (GMT)
--------------------------------------------------
Oj, vilken diskussion... Rent syndigt!
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-07 15:01:07 (GMT)
--------------------------------------------------
Vilken massiv respons på en betatest!!
Kanske? "Bedrev äktenskapsbrott" känns ju inte så väldigt samtida...
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 18:54:08 (GMT)
--------------------------------------------------
Apropå en kommentar nedan ... Jag tycker nog inte alls att \"syndigt\" är negativt! För mig (45+) känns det bara bra! Vid den här åldern slutar man definitivt ha ångest inför normala känsloyttringar. Well, ungdomar, don\'t despair!! Livet slutar inte vid 30.
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 19:16:54 (GMT)
--------------------------------------------------
Oj, vilken diskussion... Rent syndigt!
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-07 15:01:07 (GMT)
--------------------------------------------------
Vilken massiv respons på en betatest!!
Peer comment(s):
disagree |
Jerker Thorell (X)
: En alltför försiktig omskrivning
0 min
|
Men jag ville gärna hitta något som passade här - älskade är rätt rent praktiskt men stämmer inte med sammanhanget... men det kanske helt enkelt inte finns något bra svenkt uttryck...
|
|
disagree |
Sven Petersson
: Inte är det synd att knulla inte!
28 mins
|
Oj, det blev en ganska rolig diskussion... Jag sa inte precis att det var synd som vi ser det nu, utan att det kanske betraktades så vid den aktuella tidpunkten... när den nu var!!
|
|
agree |
Mario Marcolin
: synda i gammal text, "synda" i ny text, inte alls tokigt!: varian:t vi "syndade" tillsammans..PLUS för ord som "synda..", uttryck som inte i sig är stötande för någon, vilket "knulla" mycket väl kan vara; "fornicate" är definitivt inte ett stötande ord...
1 hr
|
agree |
lena blondel
: Om det rör sig om ngt Tony Curtis f d fru sa för länge sen skulle faktiskt "synda" passa bra. Jehovas vittnes säger fortfarande "fornicate" om att ..ha samlag... före äktenskapet. Kanske var hon JV.
1 hr
|
+1
4 mins
älskade
är just vad det betyder. Fornicate är något högtravande och en elegant omskrivning så "älskade" bör vara en korrekt översätttning. Det är på engelska något mindra stötande än "had sex" eller "f....d" vilket är mycket stötande.
Peer comment(s):
agree |
Görel Bylund
: Jag håller med... Mitt förslag är ju också rätt föråldrat egentligen. Men det är svårt att hitta den rätta nyansen i just "fornicate"! Vår svenska känns verkligen fattig ibland...
5 mins
|
agree |
Elisabet Dennis
: syndade inte bra - negativt
17 mins
|
disagree |
Sven Petersson
: "Älskade " inte bra, ger intryck av känslor som inte uttrycks i källtexten.
19 mins
|
disagree |
Mario Marcolin
: "älskade" är ett mycket neutral ord, typ "made love". Trevlig, men inte fornicate!
1 hr
|
Jag håller med dig men vi har inte det ord som saknas, mellan knulla och älska. Hade Janet Leigh menat knulla hade hon skrivit fucked (nu är alla spärrar borta).
|
|
agree |
lena blondel
: Nej, "fuck" på Janets tid i urpuritanska USA var oändligt mycket starkare än "knlla" i Sverige. Däremot finns det ju de gamla "hederliga" att ligga med eller att pippa
1 hr
|
5 mins
had sex
fornicate= to commit fornication.
fornication: "voluntary sexual intercourse between two unmarried persons or two persons not married to each other" (Random House Webster)
--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2004-02-06 18:06:59 GMT)
--------------------------------------------------
Sorry, det skulle visst vara pa svenska..!
Håller med Jerker om \"älskade\".
fornication: "voluntary sexual intercourse between two unmarried persons or two persons not married to each other" (Random House Webster)
--------------------------------------------------
Note added at 8 mins (2004-02-06 18:06:59 GMT)
--------------------------------------------------
Sorry, det skulle visst vara pa svenska..!
Håller med Jerker om \"älskade\".
-1
43 mins
...vi gjorde det hela natten lång.
Bara ett förslag i mängden.
Peer comment(s):
disagree |
lena blondel
: fornicate does allow for guessing som ditt förslag. Dessutom är det än ännu starkare omskrivning än "älskade". Isåfall är "syndade" bättre.
16 mins
|
+3
1 hr
parade oss
...är inte det perfekt, det är ju precis vad som pågår! (eller pågick.... aj aj)
/Görel
tonårsförälder
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 20:14:58 (GMT)
--------------------------------------------------
oj, som sagt, kärt barn har många namn... men det är väl bra eller...?
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 20:21:41 (GMT)
--------------------------------------------------
Det här är ju äkta lust.. eller?
Vad kan man mer begära?
Kram
/Görel
tonårsförälder
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 20:14:58 (GMT)
--------------------------------------------------
oj, som sagt, kärt barn har många namn... men det är väl bra eller...?
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-06 20:21:41 (GMT)
--------------------------------------------------
Det här är ju äkta lust.. eller?
Vad kan man mer begära?
Kram
Peer comment(s):
agree |
lena blondel
: :)))))))) "vi parade oss hela natten lång" låter som det rör sig om kaniner...
2 mins
|
agree |
Mario Marcolin
: mnjodå; ev parade oss syndigt..:)
8 mins
|
agree |
Mattias Kar�n
: tycker nog bäst om den här...
14 mins
|
+2
1 hr
See http://www.linema.com/hasamlag.html
KudoZ to Lena!
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 50 mins (2004-02-06 19:48:32 GMT)
--------------------------------------------------
From http://www.ep.liu.se/exjobb/iuv/2002/141/exjobb.pdf :
\"I Magnus Ljungs bok Om svordomar som utkom första gången 1984 läser man:
”I jämförelse med många andra språk är svenskan mycket sparsam med användning av
sexuella termer: visserligen finner man både kuk, fitta och andra liknande ord som skällsord,
men skällsorden är den kategori som är minst institutionaliserad och som ligger närmast det
vanliga språket. Användning av både kuk och fitta är begränsad till personer, och någon
motsvarighet till den centrala plats som knulla har i många språks svordomar finns inte i
svenskan.” (sid. 39)\"
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 50 mins (2004-02-06 19:48:32 GMT)
--------------------------------------------------
From http://www.ep.liu.se/exjobb/iuv/2002/141/exjobb.pdf :
\"I Magnus Ljungs bok Om svordomar som utkom första gången 1984 läser man:
”I jämförelse med många andra språk är svenskan mycket sparsam med användning av
sexuella termer: visserligen finner man både kuk, fitta och andra liknande ord som skällsord,
men skällsorden är den kategori som är minst institutionaliserad och som ligger närmast det
vanliga språket. Användning av både kuk och fitta är begränsad till personer, och någon
motsvarighet till den centrala plats som knulla har i många språks svordomar finns inte i
svenskan.” (sid. 39)\"
Peer comment(s):
agree |
lena blondel
: Tycker faktiskt svenskans relativt "oskatologiska" svordomar är fina. Djävlars helvete, till ex. Det blir nästan vackert i översättning. TAck för stödet och tack för din vitsiga kommentar om "synd" längre upp.
1 hr
|
:o)
|
|
agree |
C. Heljestrand
: Angående länktipset: hittar man inget i denna lista så är det nog "kört". Vad sägs om "Vi djuphavsfiskade i lårviken hela natten" ? Och någon förslag parade sig (som kaniner), vad sägs om verbet "kanina"? :)
14 hrs
|
;o)
|
+1
8 hrs
kopulerade
Av översättningarna hittills lutar jag åt Marios eller Lenas förslag.
Man kan nog inte riktigt använda de vanligaste svenska orden "knulla" och "älska".
"Pippa" är rätt generation om jag tänker på vad pappas äldre kompisar kanske skulle säga, men vill man få den distanserade och kanske ironiska tonen i Janet Leighs yttrande så tror jag kanske att "kopulerade" är det som passar bäst - det låter "främmande" nog för att inte vara alltför stötande och klingar dessutom lite maskinellt (dimensionen från "knulla" utan svordomsövertoner).
Man får ju anta att om de verkligen var igång hela natten så blev det till slut mer eller mindre maskinellt... eller?
:-)
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-07 02:08:25 (GMT)
--------------------------------------------------
Ojdå, det var ju *Görels* och Marios förslag jag lutade åt.
Man kan nog inte riktigt använda de vanligaste svenska orden "knulla" och "älska".
"Pippa" är rätt generation om jag tänker på vad pappas äldre kompisar kanske skulle säga, men vill man få den distanserade och kanske ironiska tonen i Janet Leighs yttrande så tror jag kanske att "kopulerade" är det som passar bäst - det låter "främmande" nog för att inte vara alltför stötande och klingar dessutom lite maskinellt (dimensionen från "knulla" utan svordomsövertoner).
Man får ju anta att om de verkligen var igång hela natten så blev det till slut mer eller mindre maskinellt... eller?
:-)
--------------------------------------------------
Note added at 2004-02-07 02:08:25 (GMT)
--------------------------------------------------
Ojdå, det var ju *Görels* och Marios förslag jag lutade åt.
Peer comment(s):
disagree |
Sven Petersson
: För kallt och medicinskt.
6 hrs
|
agree |
Erika Lundgren
: ja, det här är väl precis så neutralt som fornicate
7 hrs
|
agree |
Nigel Skipper (X)
: Yes, fornicated is not slang, and neither is kopulerade, knullade is.
12 hrs
|
+1
1 hr
horade//var otuktiga/lösaktiga/
om vi skall ta in stilen i sammanhanget måste man nog använda ett av de äldre uttrycken.
Att fornicate är ju bokstavligen att hora, dvs (olovligen) älska med annan än typ maka/maka. Möjligen skall man vara försiktig med "hora" idag
men det är det nämast "fornicate" vi kan komma tror jag
Idag kan man ju använda orden även ironiskt..;-)
CF
"Fornicàtion fornikähsh'n- hor, hordom
Fornicàtor - fornikäter -horkarl
Sven Brisman (1801): Engelskt och Svenskt Hand-Lexicon MED Accentuation och Pronunciation
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 30 mins (2004-02-06 19:28:51 GMT)
--------------------------------------------------
MAn får nog tänka generation också.
Janet Leigh föddes 1927, hon kanske skulle *säga* fucked, men troligen inte skriva det,men ist använda ett halvt bibliskt uttryck som var negativt nog i seklets början men som i hennes generation kan användas med glimten i ögat ( utan att dölja vad det handlar om). Kom ihåg att amerikaner ofta är mer puritanska än europeer i benämnandet..
Därav mitt förslag.....
Det finns en annan dimension ockå som nästan är borta idag,
fornicate av fornicare Lat. fornix -> valvbåge, arkad (och bordell)
--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 41 mins (2004-02-07 09:39:41 GMT)
--------------------------------------------------
Tillägg:
Det väsentliga med \"Fornicate\" kav vara dess övertoner av \"illicit sex\", och då ligger synda/vara otuktiga/horade nära till hands...
Detta otillåtna kan ju förstås förstås (SIC) på fler sätt än \"oäktenskapligt\", det otillåtna kan ju bestå i mängden..hela natten (som kaniner), eller tillfredsställelsen bortom den uppenbara, dvs att sex är roligt, spännande, intressant.
Att fornicate är ju bokstavligen att hora, dvs (olovligen) älska med annan än typ maka/maka. Möjligen skall man vara försiktig med "hora" idag
men det är det nämast "fornicate" vi kan komma tror jag
Idag kan man ju använda orden även ironiskt..;-)
CF
"Fornicàtion fornikähsh'n- hor, hordom
Fornicàtor - fornikäter -horkarl
Sven Brisman (1801): Engelskt och Svenskt Hand-Lexicon MED Accentuation och Pronunciation
--------------------------------------------------
Note added at 1 hr 30 mins (2004-02-06 19:28:51 GMT)
--------------------------------------------------
MAn får nog tänka generation också.
Janet Leigh föddes 1927, hon kanske skulle *säga* fucked, men troligen inte skriva det,men ist använda ett halvt bibliskt uttryck som var negativt nog i seklets början men som i hennes generation kan användas med glimten i ögat ( utan att dölja vad det handlar om). Kom ihåg att amerikaner ofta är mer puritanska än europeer i benämnandet..
Därav mitt förslag.....
Det finns en annan dimension ockå som nästan är borta idag,
fornicate av fornicare Lat. fornix -> valvbåge, arkad (och bordell)
--------------------------------------------------
Note added at 15 hrs 41 mins (2004-02-07 09:39:41 GMT)
--------------------------------------------------
Tillägg:
Det väsentliga med \"Fornicate\" kav vara dess övertoner av \"illicit sex\", och då ligger synda/vara otuktiga/horade nära till hands...
Detta otillåtna kan ju förstås förstås (SIC) på fler sätt än \"oäktenskapligt\", det otillåtna kan ju bestå i mängden..hela natten (som kaniner), eller tillfredsställelsen bortom den uppenbara, dvs att sex är roligt, spännande, intressant.
Peer comment(s):
agree |
Anette Herbert
: horade, samlag mellan ogifta personer eller en gift och en ogift, aldre uttryck
13 mins
|
Tack Anette!
|
|
disagree |
Sven Petersson
: Too strong moral judgement in the proffered translation.
13 mins
|
Inte alls, jag föreslog distans, "horade"!
|
|
agree |
lena blondel
: M
20 mins
|
Tack lena!
|
Discussion
Det var inte Janet leigh utan Vivien Leigh som ber�ttade om vad hon och numera Sir Laurence Olivier gjorde p� hotellet.
Ordet var ett prov p� en funktion som �r p� v�g att genomf�ras av Henry:
S.k. phula fr�gor ("may offend") kommer att av fr�garen f�rses med en varningsicon som svarare m�ste klicka f�r att f� se fr�gan, dvs. man tar ansvar f�r att titta p� den. Ingen ska kunna bli 'chockad' och beh�va be en moderator radera den f�r att den �r 'opassande'.
Jag har k�mpat 2 �r f�r att till�ta lingvister att vara lingvister och inte vara moralister.
'Fornicate' halkade igenom n�r jag betatestade funktionen utan att veta att den skulle visas naken, dvs utan varningsicon.